Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 2/2007
Kierownika GOPS w Hannie
z dnia 19.10.2007 r. w sprawie
ustalenia regulaminu organizacyjnego
GOPS w Hannie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W HANNIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hannie zwanej dalej "regulaminem" określa organizację i zasady funkcjonowania ośrodka.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Ośrodku- należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hannie
- Kierowniku- należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hannie
- Głównym Księgowym- oznacza to Głównego Księgowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hannie
- Komórkach organizacyjnych- oznacza to wyodrębnione w strukturze Ośrodka: działy i samodzielne stanowiska pracy ( jednoosobowe lub wieloosobowe)
- Pracownikach- należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Hannie
- Wójcie- należy rozumieć Wójta Gminy Hanna
- Radzie Gminy- oznacza to Radę Gminy Hanna
§ 3
- Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Hanna
- Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy, zarządzeń Wójta, Statutu oraz zarządzeń kierownika
- Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Hanna.
§ 4
Ośrodek jest bezpośrednim organizatorem i wykonawcą zadań:
- z zakresu pomocy społecznej
- z zakresu świadczeń rodzinnych
- z zaliczki alimentacyjnej
- z zakresu dodatków mieszkaniowych
ROZDZIAŁ II
Zasady kierowania Ośrodkiem
§ 5
- Ośrodkiem kieruje Kierownik Ośrodka, który reprezentuje go na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny
- Kierownik kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Głównej Księgowej
- Kierownik nadzoruje działalność Ośrodka zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji.
- Kierownicy ponoszą odpowiedzialność służbową za prawidłową realizację powierzonych im zadań, w szczególności za należyte i terminowe wykonywanie zadań oraz za podejmowane decyzje.
- Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji oraz innych o podobnym charakterze
§ 6
Do zadań i obowiązków Kierownika należy w szczególności:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka
- kierowanie podległymi pracownikami oraz organizowanie pracy
- sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i realizacją zadań powierzonych Ośrodkowi, kontrola i ocena pracy pracowników
- planowanie pracy, przydzielanie zadań i stałe doskonalenie metod pracy
- koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Ośrodka
- reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich
- podnoszenie jakości świadczonych usług przez komórki organizacyjne Ośrodka
- wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka
- gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
- prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych, w ramach posiadanego upoważnienia w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka, należących do właściwości gminy
- prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych , w ramach posiadanego upoważnienia w sprawach o ustalenie uprawnień, przyznawanie i wypłacanie zasiłków z pomocy społecznej, zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami, zaliczki alimentacyjnej i dodatków mieszkaniowych
- nadzór nad prowadzoną w Ośrodku gospodarką finansową
- opracowywanie projektów planów finansowych budżetu, analiz oraz okresowych sprawozdań z działalności.
- prawidłowe realizowanie planu budżetowego poprzez racjonalne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi z uwzględnieniem celowości, gospodarności i dyscypliny budżetowej
- terminowe, rzetelne i zgodne z prawem załatwianie spraw z zakresu zadań realizowanych przez Ośrodek
- zapewnienie sprawnego przepływu informacji wewnątrz Ośrodka
- racjonalne i efektywne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi
- sprawowanie nadzoru nad realizacją uchwały Rady Gminy i zarządzeń Wójta
- programowanie i właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno- bytowej
- zatwierdzanie bilansu potrzeb wynikających z zadań statutowych realizowanych przez Ośrodek
- składanie Radzie Gminy corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawienie potrzeb w tym zakresie
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy przez podległych pracowników
- przyjmowanie petentów Ośrodka w sprawach skarg i wniosków
ROZDZIAŁ III
Organizacja wewnętrzna Ośrodka
§ 7
W skład Ośrodka wchodzą:
- Dział Finansowo- Księgowy - FK
- Dział Świadczeń Pomocy Społecznej - SPS
- Dział Świadczeń Rodzinnych - SR
§ 8
W Ośrodku tworzy się następujące stanowiska pracy:
1. Kierownik - 1 etat
2. Główny Księgowy - 1 etatu
2. Pracownik socjalny - 2 etaty
3. Pracownik ds. świadczeń rodzinnych - 1 etat
§ 9
Pracą działów kieruje Kierownik, z tym że pracę Działu Finansowo- Księgowego kieruje Główny Księgowy
§ 10
- Schemat struktury organizacyjnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hannie stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu
- Kierownik i Główny Księgowy odpowiednio ponosi odpowiedzialność za merytoryczną, formalną i finansową prawidłowość oraz zgodność z przepisami prawa wykonanych zadań, w tym przygotowywanych przez siebie dokumentów i podejmowanych rozstrzygnięć.
- Komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań Ośrodka
§ 11
Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych- każda w zakresie swojego działania- należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu GOPS oraz jego realizowanie
- opracowywanie okresowych analiz, ocen, informacji i ustalonych sprawozdań z działalności GOPS, w tym sprawozdań statystycznych
- realizowanie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
- prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
- udzielanie informacji petentom o ich prawach i uprawnieniach
- współpracowanie ze sobą w sprawach dotyczących różnych działów i samodzielnych stanowisk pracy.
- przygotowywanie projektów o pozyskanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego
§ 12
Organizację pracy oraz rozkład pracy Ośrodka określa Regulamin Pracy ustalony zarządzeniem Kierownika
ROZDZIAŁ IV
Zadania i kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 13
DZIAŁ FINANSOWO-KSIĘGOWY
Do zadań Działu Finansowo- Księgowego należy w szczególności:
- Prowadzenie bieżącej ewidencji finansowej wg zasad rachunkowości ( w sposób prawidłowy, zapewniając rzetelne, bezbłędne sprawdzalne i bieżące przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej Ośrodka w urządzeniach księgowych: syntetycznych, analitycznych, na kontach przewidzianych w Zakładowym Planie Kont).
- Kontrola prawidłowości sporządzania dokumentów księgowych pod względem formalnym, rachunkowym oraz obiegu dokumentów finansowo- księgowych
- Prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych w używaniu oraz wartości niematerialnych i prawnych
- Prowadzenie inwentaryzacji majątku Ośrodka oraz prowadzenie ksiąg inwentarzowych
- Rozliczenie inwentaryzacji majątku trwałego i wyposażenia
- Prowadzenie likwidatury wg protokołów kasacji
- Naliczanie wynagrodzeń i prowadzenie ewidencji wynagrodzeń pracowników
- Prowadzenie spraw związanych z przydzieleniem pracownikom Ośrodka środków ochrony indywidualnej, w tym odzieży i obuwia roboczego
- Rozliczanie z budżetami z tytułu podatków i składek ZUS
- Prowadzenie spraw socjalnych pracowników, tj. opracowywanie planu, przygotowywanie umów dotyczących udzielanych świadczeń oraz realizacja wydatków ZFŚS zgodnie z przyjętym regulaminem i zarządzeniami Kierownika
- Pełna obsługa finansowo- księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w tym prowadzenie ewidencji wniosków dotyczących świadczeń udzielanych z ZFŚS
- Windykacja należności w drodze postępowania egzekucyjnego w administracji ,
W tym :
- Przygotowanie dokumentacji związanej z kierowaniem do egzekucji administracyjnej tytułów wykonawczych, uzgodnienia stanu zadłużenia, wysyłanie upomnień, kierowanie tytułów egzekucyjnych do egzekucji,
- Nadzór nad ściąganiem należności poprzez: uzgadnianie wypłat, prowadzenie spraw związanych z wycofaniem, zwrotem tytułu wykonawczego, zawieszeniem lub umorzeniem postępowania egzekucyjnego,
- Współpraca z komórkami organizacyjnymi i instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizowanych egzekucji
- Sporządzanie sprawozdań finansowych
- Sporządzanie planów dochodów i wydatków Ośrodka
- Nadzór i kontrola wykonania budżetu Ośrodka
- Wnioskowanie w sprawach uzasadnionych zmian w budżecie Ośrodka
- Dokonywanie przelewów z wszystkich rachunków bankowych Ośrodka na podstawie dokumentów źródłowych
- Współpraca z innymi działami w zakresie opracowywania informacji i analiz finansowych
- Uzgadnianie z Działami Ośrodka oraz zainteresowanymi pracownikami wielkości posiadanych środków na wypłaty świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych
- Bieżąca analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka
- Współpraca z Wydziałem Finansowym Urzędu Gminy w zakresie otrzymywanych środków finansowych
- Dbałość o gospodarność i celowość wydatkowanych środków budżetowych
- Współpraca w zakresie spraw finansowych ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Ośrodka
- Przygotowywanie akt księgowych do archiwizacji
- Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej
- Współuczestniczenie w opracowywaniu i realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
§14
DZIAŁ ŚWIADCZEŃ POMOCY SPOŁECZNEJDo zadań Działu Świadczeń Pomocy Społecznej należy w szczególności:
- Rozpoznawanie, diagnozowanie potrzeb i organizowanie pomocy stosownie do indywidualnych potrzeb i sytuacji osób i rodzin
- Przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń o udzielenie pomocy społecznej oraz rozpoznawanie potrzeb osób i rodzin w drodze wywiadu środowiskowego
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, kompletowanie dokumentów oraz podejmowanie innych niezbędnych czynności związanych ze świadczeniem różnorodnych form pomocy,
- Wspomaganie osób i rodzin w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów i osiąganiu możliwie pełnej aktywności społecznej
- Zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym
- Analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez rodziny, które otrzymują pomoc materialną
- Planowanie pomocy oraz kontrolowanie czy udzielona pomoc spełnia swoje zadania
- Udzielanie pełnych informacji osobom o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy oraz o podmiotach działających na rzecz jednostek i rodzin
- Wprowadzanie danych z zakresu pomocy społecznej do wykorzystywanych w Ośrodku systemów informatycznych
- Sporządzanie list wypłat świadczeń z pomocy społecznej
- Prowadzenie ewidencji osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej (w formie pisemnej i elektronicznej)
- Prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie stanom powodującym konieczność korzystania z pomocy społecznej- praca socjalna
- Pobudzenie aktywności społecznej klientów Ośrodka oraz ich rodzin, inspirowanie i wspieranie dążeń do osiągania samodzielności
- Zawieranie kontraktów socjalnych z osobami lub rodzinami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej celem jej rozwiązania
- Inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy
- Podejmowanie interwencji kryzysowej
- Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia dostępności do usług poradnictwa dla poszczególnych grup społecznych
- Kierowanie osób do placówek udzielających wyspecjalizowanej pomocy
- Udzielanie informacji na podstawie wniosku o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych, zgodnie z przepisami w tym zakresie
- Współdziałanie z organami samorządu lokalnego, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej oraz działalności charytatywnej
- Współpraca z Kuratorami Sądu Rejonowego, Policją, w tym w szczególności w zakresie pomocy rodzinom niewydolnym wychowawczo, uzależnionym, doznającym przemocy
- Sporządzanie zbiorczego bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej
- Przygotowywanie danych do opracowania planów i sprawozdań finansowych i merytorycznych
- Przygotowywanie na zlecenie Kierownika materiałów służących opracowaniu diagnoz, programów i projektów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych
- Realizacja strategii rozwiązywania problemów społecznych
- Współuczestniczenie we wdrażaniu i rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia
- Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dodatków mieszkaniowych
- Sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych i przekazywanie ich od Działu Finansowo- Księgowego
- Prowadzenie ewidencji osób korzystających z dodatków mieszkaniowych (w formie pisemnej i elektronicznej)
- Współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka
- Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych
§ 15
DZIAŁ ŚWIADCZEN RODZINNYCH
1. Do zadań Działu Świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
- Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
- Udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach
- Przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych o ustaleniu prawa do świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
- Terminowe sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej i przekazywanie ich do Działu Finansowo- Księgowego
- Planowanie środków finansowych na wypłatę świadczeń
- Prowadzenie ewidencji osób korzystających ze świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej ( w formie papierowej i elektronicznej)
- Tworzenie w istniejącym w Ośrodku systemie informatycznym, bazy danych na podstawie zebranych wniosków
- Przygotowywanie analiz i informacji oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań
- Wydawanie zaświadczeń na wniosek osoby zainteresowanej o korzystaniu lub nie korzystaniu ze świadczeń
- Prowadzenie korespondencji Działu Świadczeń Rodzinnych
- Prowadzenie ewidencji odwołań i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych
- Współpraca z komornikami, urzędem pracy i innymi organami i instytucjami w zakresie realizacji zadań
- Zlecenie przeprowadzenia wywiadów środowiskowych
- Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych
ROZDZIAŁ V
ZASADY PODPISYWANIA PISM
I DOKUMENTÓW FINANSOWYCH
§ 16
Szczególne zasady podpisywania przelewów, czeków i innych dokumentów księgowych, ich obieg, opisywanie oraz zatwierdzanie określają Zasady gospodarki finansowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hannie
§ 17
Korespondencję przychodzącą do Ośrodka przegląda i opisuje Kierownik
§ 18
Korespondencję wychodzącą z Ośrodka podpisują Kierownik i inni pracownicy w zakresie wynikającym z pisemnego upoważnienia Kierownika
§ 19
1.) Do podpisu Kierownika Ośrodka są zastrzeżone w szczególności:
- zarządzenia wewnętrzne i decyzje administracyjne
- pisma kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej oraz Rady Gminy
- zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
- sprawy dotyczące organizacji i funkcjonowania Ośrodka
- odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Ośrodka
- sprawy kadrowe i osobowe
2.)Pracownicy działów podpisują:
1. sporządzone przez siebie wywiady, notatki służbowe i pozostałe pisma nie zastrzeżone do podpisu Kierownika
§ 20
- Pisma przedkładane do podpisu Kierownikowi Ośrodka powinny być zaopatrzone na kopii, na końcu ( z lewej strony) w słowa: Opracował: Imię i Nazwisko, podpis bądź pieczątka imienna z podpisem osoby redagującej pismo.
- Aprobata tak sporządzonego pisma przez bezpośredniego przełożonego następuje przez złożenie parafy i pieczątki imiennej pod projektem pisma w lewym dolnym rogu
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 21
- Wykaz obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Ośrodka zawierają zakresy czynności tych pracowników
- Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników regulują postanowienia Regulaminu Pracy
§ 22
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, a dotyczących funkcjonowania Ośrodka mają zastosowanie właściwe przepisy prawa, w tym ustaw o których mowa w Statucie Ośrodka
§ 23
Zmiany Regulaminu następują w trybie właściwym dla jego wprowadzenia